Tym razem było zaskoczenie. Nikt z uczniów i nauczycieli nie wiedział, z jakiego miejsca na Ziemi będzie odbywać się kolejna telekonferencja z panem profesorem Dariuszem Gwiazdowiczem. Wszystko się wyjaśniło o godzinie 10.00 15 grudnia 2017 roku, czyli w chwili połączenia przez skype.

Tego dnia temperatura powietrza w naszym kraju wynosiła niewiele powyżej 0oC, ale atmosfera w szkole była gorąca z powodu wirtualnej podróży po Afryce (Tanzania, Kenia, Uganda), w którą zabrał nas Przyjaciel Szkoły. Na początku profesor Dariusz J. Gwiazdowicz opowiedział o klimacie Afryki, trasie podróży, jaką przebył (Warszawa – Amsterdam – Uganda). Pan profesor zwrócił szczególną uwagę na to, że do takiej podróży należy się odpowiednio przygotować, ale również w czasie jej trwania zachować nadzwyczajną ostrożność, zwłaszcza wobec komarów, które przenoszą malarię.

Kiedy nasz rozmówca przyleciał do Ugandy, odwiedził kilka parków narodowych, aby obserwować małpy, goryle, szympanse. Pojechał nad Jezioro Wiktorii, a następnie do jednego z najwspanialszych parków narodowych w Tanzanii. Obserwacja zwierząt w grudniu jest ułatwiona, ponieważ gromadzą się one w stada i przygotowują się do wędrówek. Są to m.in. antylopy, zebry, hipopotamy. Bardzo dużo wiadomości dotyczyło warunków życia ludzi.
Z jednej strony w Afryce jest wspaniała przyroda, różnorodność roślin i zwierząt, ale z drugiej strony występuje ogromne ubóstwo, bieda, choroby i wysoka umieralność, szczególnie dzieci. Nie ma centrów handlowych, sprzedaż odbywa się na straganach i w szopach. Biedę widać również w uprawach rolnych., gdyż nie ma maszyn rolniczych, koni, a ziemię uprawia się ręcznie motykami.

Kolejnym etapem telekonferencji były pytania, które spontanicznie zadawali nasi uczniowie. Dzieci pytały o bardzo wiele ciekawych kwestii dotyczących życia w Afryce, zwierząt, roślinności, edukacji, tubylców, dzieci, waluty, sportu, religii i wielu innych. Odpowiedzi profesora były bardzo obszerne i wyczerpujące. Uczniowie dowiedzieli się, że   chatki na wsiach są bardzo prymitywne i nieodporne na wichury. Warunki mieszkaniowe są złe – brak łazienki, toalety, chaty zrobione z trzciny.

Występuje bogactwo gatunków ptaków egzotycznych zarówno w lasach, jak i na sawannie. Dzieci do szkoły chodzą bardzo rzadko, bo pracują. Nie mają zabawek i bawią się w dużych grupach, np. w chowanego. Wspólnie spędzają wesoło czas na zabawie. Masajowie ubrani w tradycyjne stroje wieczorami grają w piłkę nożną. Najpopularniejszy zawód to rybak, rolnik i pasterz. Ludzie ubierają się tradycyjnie, ale popularne są też stroje europejskie. Językiem urzędowym jest język suahili i język angielski. W każdej wiosce znajduje się meczet, natomiast kościoły katolickie są małe i skromne. Nie ma sklepów z elektroniką, ponieważ ludzie nie mają pieniędzy. Tylko nieliczni posiadają telefony komórkowe i karty kredytowe.

Nie zabrakło również pytań o pracę profesora. Uczniowie dowiedzieli się m. in., iż w Afryce są dwie pory roku (sucha i deszczowa), że nie należy dotykać zwierząt, bo przenoszą choroby. Do ulubionych zwierząt profesora należą: guźce, lwy, słonie, bawoły. Ciekawostką był fakt, że między namiotami chodzą antylopy. Dzieci interesowały się też gatunkami zagrożonymi, w tym nosorożcem białym.

Dziękujemy Panu Michałowi Duszyńskiemu oraz Sławomirowi Dolacie za bezinteresowną pomoc w zorganizowaniu telekonferencji i czuwanie nad sprawnym jej przebiegiem.

Dziękujemy prof. dr hab. Dariuszowi J. Gwiazdowiczowi za troskę o edukację uczniów Szkoły Podstawowej w Cieszynie, za aktywną współpracę w realizowaniu dobrej praktyki, jaką jest niewątpliwie uczenie się poprzez podróże po kuli ziemskiej, docieranie do miejsc odległych, a jednak bliskich.

DSC08296.JPGDSC08317.JPGDSC08324.JPGDSC08331.JPG